Ik heb ze al geruime tijd in bezit: 7 stuks van deze locomotieven. Ze zijn door LIMA tussen ca 1995 – 1998 geproduceerd in zowel AC als DC. De laatste in de serie, lok nr 188 NATERS is als enige in productie gekomen in digitale uitvoering (1998).  Het zijn de volgende locomotieven:

208336 AC SEZ “ZWEISIMMEN”  177
208396 AC GBS “SCHWARZENBURG”  178
208335 AC BN “BERN”  179 
208393 AC BN  “VILLE de NEUCHATEL”  180
208333 AC BLS “KANDERSTEG”   183
278161 ACDig * BLS “NATERS” 188
208334 AC BLS “STEG” (met Einholmpanto) 193

* Aan de NATERS kleeft een grappig verhaaltje: destijds reed ik AC-analoog en de gedachten om digitaal te gaan speelde toen totaal niet uit kostenoverwegingen. Deze lok was niet analoog te verkrijgen. Dat wist ik. Op vakantie in Zwitserland trof ik in een zaakje, genaamd André Luyten aan de Höhenweg in Interlaken, deze lok aan. Ik raakte in gesprek met André (kwam er wel meer tijdens vakanties) en vertelde hem mijn wensen: of de kap van de NATERS niet overgezet kon worden op een analoge AC-versie zodat ik daarmee de hele serie compleet kreeg. “Kein problem: mache Ich für dich”.  Zo gezegd, zo gedaan en toog ik met een analoge NATERS richting huis. (André Luyten had zijn roots in België bleek uit gesprekken met hem. Hij leeft allang niet meer en de winkel is niet meer door een ander voortgezet).

De rijeigenschappen van deze locs waren niet slecht, maar konden beter. Ook de uitvoering en afwerking was niet verkeerd en dat in een tijd dat LIMA geen hoogstandjes produceerde en al helemaal niet in detail. Deze exemplaren zijn echt uitschieters. Jaren later stapte ik alsnog over naar digitaal en moesten deze locs alsnog worden omgebouwd. Eerst met een Uhlenbrock-decoder, maar dat bracht geen toegevoegde waarde. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Model Technik Renfer en trof daar een verbeterde aandrijving met MAXON-motor.  We spreken dan over het jaar 2005. Ik verkeerde op dat moment in de positie om de ombouw van 7 stuks te kunnen veroorloven en die zomer ging ik met 7 kale chassis naar Aeschi waar meneer Renfer aan huis zijn atelier had. 

Het was een hele operatie om het binnenwerk van deze lok eruit te halen en idem om de nieuwe onderdelen er in te zetten (helaas heb ik het ombouw verslag van destijds niet meer). Het is vergelijkbaar met de demontage van RIVAROSSI Re 4/4 BLS. Onderstaande foto laat de situatie zien na de inbouw van HAG-aandrijfblokken en de MAXON-motor:

Ombouw LIMA naar MAXON
Fotobron: http://www.morop.ch (mtr)

Hieronder een foto van de bedrading na de inbouw van ESU LoPi 4.0 DCC.

re-4_4-bls-bn-gbs-sez-lima-3.jpg

Decoder bevindt zich onder de lok in een holle ruimte van de imitatieluchttanks.

Re 4_4 BLS-BN-GBS-SEZ LIMA-2

Na de draaiende en scharnierende delen goed gevet te hebben en waar nodig geolied, rijden alle locs keurig hun rondjes. Nu alleen nog de vervelende LIMA-ratelaar  vervangen door een ROCO-fluisteraar ………  

5 gedachten over “LIMA Re 4/4 BLS/BN/GBS/SEZ

  1. Mooie collectie heb je daar. Ikzelf heb ook een stuk of 9 (5 Rivarossi en 4 Lima). Op een BLS baan heb je er nooit genoeg. Maar natuurlijk veel met hetzelfde nummer. Daarom bouw ik er om met HRF wapens en nummers. Zo heb ik de 192 (Spiez) gemaakt van een Lima, die zal 1 van mijn autotreinen trekken/duwen op Goppenstein. Ook aan één zijde schijnwerpers en rode sluitseinen ingebouwd met dit doel.Enkel de motorisering ben ik wat bang voor. Loopt goed en soepel, maar 14 HAG wagens zijn nu niet echt een lichte vracht te noemen. Bedankt voor de tip en toelichting van die nieuwe aandrijving, ik zal dit heel waarschijnlijk ook doen.

    Like

    1. Dank je wel Arnold voor je interesse en reactie.

      Helaas is het zo dat de aandrijvingen niet meer door MTR worden gemaakt. Zie ook: Antrieb Re 4/4 BLS LIMA. Ook Roundhouse is door de voorraad heen (uitverkocht). Een goed alternatief is mij niet bekend.

      Het is waar dat LIMA-locs de zware sleep HAG-wagons niet aankan. Ik heb ze daarom ooit van de hand gedaan in verwachting dat HAG met een nieuwer en lichter type zou komen zoals heden ten dage nog in gebruik. Maar nee …. Ik was verheugd dat LILIPUT een paar jaar geleden met de 2-assige Autoverladewagons kwam: compleet met eindwagens. Ze zijn zeer fraai maar erg fragiel.

      De LIMA-serie houd ik intact: die van RIVAROSSI zullen drie stuks worden omgenummerd en nieuw gemeentewapen en tevens rekening houdend met die loks die een versterkte bufferbalk kennen (zijn ca 38 cm langer en dat heeft RIVAROSSI goed laten uitkomen in de locomotiefkast). In een blog kom ik daar nog eens op terug.

      Ben zeer nieuwsgierig naar de aanpassing die je hebt gedaan om zo’n lok van schijnwerpers en sluitlichten te voorzien: zie jij kans om dit te delen?

      Like

  2. Mooie beschrijving van je inbouw, Rivarossi binnenleven was nog onbekend voor mij, nu heb ik een voorbeeld. Heb tot nu toe enkel ervaring met Märkllin en eens geholpen bij de ombouw van een Bemo.
    Zo leer ik de andere merken ook kennen Top !!!

    Like

Plaats een reactie