Inleiding:

Van lieverlee en in hoog tempo verdwijnen de alom bekende Schaltposten langs de Zwitserse spoorwegen en in stations, bij voorbeeld SBB Haltestelle Würenlos en voormalige BLS-Haltestelle Blausee-Mitholz. In de artikelen Afbraak Schaltpost Blausee-Mitholz en Afbraak Schaltposten Würenlos heb ik daarover al geschreven.

In Würenlos bij voorbeeld is de schakelpost vervangen door een mast-trafo met relaiskast. Deze staan nu model voor de opbouw aan een Sommerfeldt portaalmast #318:

Trafo en Relaiskast Würenlos

Aan Arjan heb ik gevraagd of hij zin heeft om dit kleine maar leuke projectje mee te ontwikkelen en te printen. Fotowerk kwam deels uit mijn hand: resterende fotowerk met de maatvoeringen van zowel de masttrafo als van de relaiskast is gedaan door STARRAIL AG in Zwitserland. Die konden nauwkeurig worden omgezet in de schaal 1:87. Dit alles heeft geleid tot twee proefsetjes alvorens de definitieve versie tot stand kwam:

171213 1ste Prototype Trafo
De print is nog grof: ook ontbreekt nog het hijsoog direct achter de isolator …..
171222 2de Prototype Trafo en Relaiskast
…… een detail wat in het tweede prototype is aangebracht!

Benodigde gereedschappen:

2-secondenlijm
Boortje, fijn 0.35 mm
Buigtangetje, fijn
Hobby vijltje, zeer fijn en plat
Kniptangetje, fijn

Lineaaltje
Penseeltje, fijn #2
Soldeerstation 480W
Soldeerdraad Sn60/Pb40 of Sn62/Pb/Ag2 en/of soldeerpasta
Ultrasoon-reiniger (evt)

Benodigde bouwmaterialen gebaseerd op set van 3:

3x Sommerfeldt #318 SBB Profilmast 3×3 mm
4x Sommerfeldt #064 Mastschellen
1 tube ALBION ALLOYS NSR033 verpakt per 6 rods (NSR=NickelSilverRod)
1 tube ALBION ALLOYS NST08 verpakt per 2 buisjes (NST=NickelSilverTube)
3D-printed setje van 3x Trafo met 3x Relaiskast: zie SHAPEWAYS Trafo en Relaiskast
Primer, grijs (spray)
Spoelendraad (van een oude wissel)
Aluminium/zink kleur voor de masten (DUPLI-COLOR RAL-9006 of equivalent)
Beige/groen voor de Relaiskast (HUMBROL #90 / AD 9060 MATT spray of equivalent)
Metaalkleur voor de trafo (HUMBROL # of equivalent
Kastanjebruin voor de isolatoren (HUMBROL #10 of equivalent)

Behandeling 3D geprint materiaal:

Reinig de geprinte materialen grondig van de productie-olie mbv afwasmiddel of als je die hebt in een ultrasoon-reiniger. Laat het na behandeling goed drogen. Idem ontvet je de masten.

De 3D-geprinte materialen kun je daarna alvast nalopen op oneffenheden door deze voorzichtig glad te vijlen. Een of twee haaltjes is meestal meer dan voldoende; maar let wel op dat je de kleine details niet wegvijlt! Ruim de boorgaatjes eventueel met een 0.35 mm met het boortje. Doe dit zoveel mogelijk met de hand om schade te voorkomen. Het NSR033 staafje moet het liefst strak inpassen. Zet deze daarna in de primer.

Na het drogen kunnen de relaiskastjes in beige/groen worden gespoten en de trafo’s in de metaalkleur. Maak de boorgaatjes schoon met het NSR033 staafje.
Als de trafo’s goed droog zijn, dan de isolatoren met fijn penseeltje bruin lakken.

Montage relaiskast:

Vouw het staafje NSR033 strak om het H-profiel van de mast #302. Pas deze U-vorm vervolgens in de onderste boorgaatjes van de relaiskast. Zitten deze goed en recht, dan wordt deze, wat dient als ophangbeugel voor de relaiskast, aan de mast gesoldeerd. Deze eerste U-beugel wordt bevestigd op 9 mm vanaf de bovenkant mastvoet, het tweede 8 mm (hartafstand) vanaf eerste staafje (dus 17 mm vanaf bovenkant mastvoet):

180424 Relaiskast met beugels (1)
Voor het maken van de beugels is NSR033 van ALBION ALLOYS gebruikt.
180424 Relaiskast met beugels (2)
De Relaiskast verlijm je het beste met 2-secondenlijm. Aangezien dit nog een proefmontage betreft, is de mast nog niet gespoten met RAL-9006.

Montage masttrafo:

Allereerst moeten de steunen worden aangebracht waarop de masttrafo zal komen te rusten. Ook hier geldt wat niet in de handel is; zelf maken. Het was ondoenlijk (en zelfs levensgevaarlijk) om de maten op te nemen van deze steunen. Het geheel moet dus goed op het oog en in verhoudingen worden ingeschat:

 

20171003_174316
Masttrafo met bevestigingsbeugels en de vele details.

 

Wordt vervolgd / Fortsetzung folgt / to be continued

 

Advertenties

3 gedachten over “Nieuwe Trafo en Relaiskast SBB/BLS/RhB in 3D-print: deel-1

  1. Hi Henk,

    Mooi duidelijk verslag heb je weer geschreven! Toch een mooie combi zo samen met Arjan.
    Is voor velen weer een extra detail aanvulling op de baan.

    Gr. Joachim

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s