Vandaag thuis ontvangen van EYRO Interlaken: een monster van de Sommerfeldt #109 BLS Streckenmast type FL-45. Het is een mast uit een set van 2 masten. Sommerfeldt heeft deze masten exclusief gemaakt voor EYRO:

EYRO edition 2018
Foto: website EYRO.ch

Degenen die mijn bouwsels hebben gevolgd weten dat ik, aan de hand van fotowerk van Arjan, deze masten zelf heb gefabriceerd. Wat daar is beschreven waren de eerste probeersels en nog erg grof.

BLS Trajectmast ARJAN MOOLDIJK
Foto: Arjan Mooldijk

De mast van EYRO/SOMMERFELDT dient nu als een mooi vergelijk met toch wel opmerkelijke verschillen:

SO vs Henk-1
1.  Verschil in mastlengte
SO vs Henk-2
2.  Onderste buis verschil in afstand van bmv (bovenkant mastvoet). Over het algemeen gelijk aan SoK: Schienen Oberkant)

Volgens de NEM-201 norm van MOROP is de afstand SoK tot aan rijdraad minimaal 69 en maximaal 73 mm (Zie ook ‘Die Sommerfeldt Aufbauanleitung’ pag. 14). De afwijking bij de SOMMERFELDT-mast lijkt mij teveel.

BLS FL-45 SO vs Henk
3.  De verschillen in montage
SO vs Henk-3
4. Uitrusting van de uitlegger EYRO / Sommerfeldt
SO vs Henk-4
5. Uitrusting van de zelfbouw uitlegger met Sommerfeldt onderdelen.
SO vs Henk-5
6.  Hier zijn de hoeken waaronder de V-vorm is gebouwd, gelijk aan elkaar!
SO vs Henk-6
7.  Verschil tussen puntlassen en solderen.

Arjan en ik hebben twijfels omtrent de rijdraadhoogte SoK. Wie zit er aan de goed maatverhouding en dat geldt ook voor de hartafstanden van het buiswerk. Daar waar EYRO/SOMMERFELDT ietwat filigraner toont, komt de V-vorm van mijn hand weer robuuster over. De waarheid moet vast ergens in het midden liggen. Wie het weet mag het zeggen!!

 

Al met al ziet de BLS-mast van EYRO / Sommerfeldt er niet slecht uit en is een leuke en betaalbare aanwinst in het Zwitserse Sommerfeldt assortiment. Voor omgerekend € 16,00 per paar hoef je het ook niet echt te laten. Een vergelijk met BARIN laat zich echter niet maken: dat is een ander segment.

Ik verkies toch de eigenbouw: lekker klieren met bovenleiding 😉

BLS FL-45 ingezet op de baan SZMH
8.  Eigenbouw BLS FL-45 ingezet op de baan van de SZMH te Middelburg. Ook de rijdraad is eigenbouw met gebruik van SOMMERFELDT verkoperd ijzerdraad #088 t/m #090

 

 

6 gedachten over “EYRO / Sommerfeldt #109: BLS-mast type FL-45

    1. Het verschil (verticale stang) wat Arjan opmerkt heeft te maken met de grotere afstand tussen mast en spoor op deze plek en komt in het groot bedrijf ook geregeld voor en wordt met zo”n extra verlenging opgevangen.
      Maar standaard zijn de masten zoals Henk ze maakt. Dus het kan/mag beiden.
      Nog een reden om ze toch zelf te maken, behalve de extra lange uitlegger, is dat Sommerfeldt maar een masthoogte levert (10 cm). Leuk is het om aan een zijde op sommige trajecten zoals (zie eerste foto van dit artikel) een hoge (13 cm) mast) te plaatsen voor zgn, Speisung.

      Like

      1. Dank je Gaston.

        De mastextensies zie je bij voorbeeld ook in de bogen. Daar stuit ik nu met proefexemplaren op. Ik ben nog in de weer hoe lang de extensie zal moeten zijn ten opzichte van trajectmast op rechte stukken. In een volgende blog kom ik daar zeker op terug.

        Waar ik naar op zoek ben zijn de maatvoeringen van de FL-45. Ik heb helaas nog geen bron kunnen vinden om te kunnen bepalen wie nu werkelijk op schaal zijn: mijn zelfbouw of EYRO/SOMMERFELDT.

        Like

  1. Dank allen.

    Dit krijgt wederom een vervolg: de maatvoeringen die tot nu door mij zijn gebruikt zijn niet geheel op schaal. Inmiddels zijn mij via via de juiste maatvoeringen bekend geworden. De uitlegger gaat terug naar de ‘tekentafel’.

    Wordt vervolgd!

    Like

Plaats een reactie